1. Otvorite nalog za knjiženje u opciji 1.3 KNJIŽENJE
2. U polju B1 upišite broj naloga (ako broj naloga
počinje brojem upišite prvo apostrof).
3. U polju G1 upišite datum kao 01.01.2005 (godinu
upisujete kao 2005 i bez tačke na kraju)
4. U polju I1 upišite oznaku dnevnika (na primer D1).
5. U poljima kolone SADRZAJ upisujte osnov knjiženja
6. U poljima kolona Duguje i Potražuje upisujete brojeve
bez apostrofa. Ako treba upisujete decimalnu zapetu a nigde ne stavljate
tačku.
7. U poljima kolone Konto upisujete konto. Ako konto
počinje nulom mora najpre da upišete apostrof.
8. Ako se radi o kontu kupca ili dobavljača onda u
poljima kolone Racun upisujete oznaku (obično broj fakture) za vezivanje
uplata i isplata kod kupaca i dobavljača kako bi program kasnije mogao da
analizira otvorene stavke.
9. Poslednji red naloga nikada ne popunjavate. Kada vam
zatrebaju novi redovi u nalogu onda aktivirajte komandu <Ctrl>-D, upišite
željeni broj redova i pritisnite <ENTER>.
10. U koloni SADRŽAJ ne smete da brišete sadržaj polja. Tu
se nalaze formule. Ako treba, jdenostavno upišite novi tekst preko pogrešno
upisanog. Ako treba polje da ostane prazno upišite apostrof ili nulu.
11. Pre knjiženja možete da pritisnete <Ctrl>-V kako
bi se sa desne strane naloga ispisali nazivi upisanih konta. Ako se neki naziv
ne pojavi to znači da nije otvorena finansijska kartica za upisani konto.
12. Privremeni izlazak iz naloga (a da on ostane
zapamćen) ostvaruje se pritiskom na <Ctrl>-H.
13. Povratak u zapamćeni nalog ostvaruje se iz menija
za finansijsko knjigovodstvo tako što se pri dnu ekrana postavi strelicu miša
na oznaku Stari nalog i kliknete levim dugmetom miša.
14. Nalog se knjiži komandom <Ctrl>-N. Ako nešto
nije u redu program će poslati poruku i vi treba da otklonite taj
nedostatak a zatim ponovo izdajte komandu za knjiženje
15. Na kraju će program tražiti potvrdu da se nalog
za knjiženje odštampa. Kliknite na OK ako želite da se nalog odštampa.
Nalozi za knjiženje uplata i isplata
1. U meniju 11. OPŠTE-USLUŽNE OPCIJE kliknite levim
dugmetom miša na 11.8 BLAGAJNA.
2. Kada se pojavi tabela pritisnite <Ctrl>-M i u
kontrolnom panelu će se pojaviti meni. Pritisnite slovo N (za NAPLATA) i
na ekranu ćete imati obrazac za NAPLATITE.
3. Pritisnite <Ctrl>-I da se obezbedi kontrolisano
kretanje kursora.
4. U polju F2 upišite datum (iza godine ne stavljajte
tačku).
5. U polju F3 upišite broj naloga za naplatu.
6. Postavite kursor na polje B4, pritisnite funkcijski
ključ <F2>, dopunite tekst i pritisnite <ENTER>.
7. U koloni SADRZAJ upisujte osnov naplate, a u koloni
DINARA iznos u dinarima (bez apostrofa i sa decimalnom zapetom, ako je
potrebno)
8. Postavite kursor na polje B19, pritisnite funkcijski
ključ <F2>, dopunite tekst i pritisnite <ENTER>.
9. Nalog se ne može produžavati ali vi možete da napišete
proizvoljan broj naloga za naplatu.
10. Kada nalog završite pritisnite <Ctrl>-P da se
nalog odštampa.
11. Nalog zavedite u dnevnik pritiskom na <Ctrl>-D.
Nalog smete samo jednom da zavedete u dnevnik i mora da pazite da ga ne
duplirate.
12. Da bi prešli u obrazac naloga za isplatu pritisnite
<Ctrl>-M i u kontrolnom panelu će se pojaviti meni. Pritisnite slovo
I (za ISPLATA) i na ekranu ćete imati obrazac za ISPLATITE.
13. Sa ovim obrascem postupite na isti način kao i sa
obrascem za naplatu.
Editovanje dnevnika blagajne
14. Na kraju treba da udjete u dnevnik blagajne. Zato
pritisnite <Ctrl>-U i u kontrolnom panelu će se pojaviti niz naziva
fajlova koji počinju sa BL i iza toga sledi datum (na primer BL3-04.123).
Strelicama sa tastature osvetlite željeni naziv i pritisnite <ENTER>. Na
ekranu ćete dobiti tabelu dnevnika blagajne.
15. Postavite kursor na polje F53, pritisnite funkcijski
ključ <F2>, dopunite tekst i pritisnite <ENTER>.
16. U polju H53 upišite prethodni saldo
17. Postavite kursor na polje F56, pritisnite funkcijski
ključ <F2>, dopunite tekst i pritisnite <ENTER>.
18. U polju F57 upišite slovima iznos, a u polju L55
upišite broj priloga.
19. Dopunjeni dnevnik se snima komandom <Ctrl>-S.
Ako je dnevnik pun da nije moguće više dopisivati stavove u njemu, a za to
će postojati potreba, onda treba da u kontrolnom panelu upišete jedno
slovo (a ili b itd) kako bi se pripremila nova stranica dnevnika za dalje upise
pod istim datumom. U suprotnom pritisnite samo <ENTER> i dnevnik će
biti snimljen na disk.
20. Dnevnik se štampa pritiskom na <Ctrl>-Z.
Knjiženje prometa blagajne
21. Za knjiženje prometa blagajne predjite u nalog za
knjiženje aktiviranjem opcije 1.3 KNJIŽENJE PO NALOGU.
22. Pritisnite <Ctrl>-J i u kontrolnom panelu
upišite oznaku blagajničkog dnevnika (na primer BL14-04) i pritisnite
<ENTER>.
23. Vama preostaje da upišete oznaku dnevnika knjiženja
(na primer D1), da upišete odgovarajuća kontai da dopišete stav za promet
blagajne.
24. Knjiženje naloga se izvršava pritiskom na
<Ctrl>-N.
Knjiženje u materijalnom knjigovodstvu
1. Materijal se na zalihama vodi po nabavnoj ceni.
Knjiženje ulaza materijala se najpre vrši analitički (po svakom artiklu) u
opciji 2. ROBNO-MATERIJALNO KNJIGOVODSTVO.
2. Nalog za knjiženje u robno-materijalnom knjigovodstvu
se dobija aktiviranjem opcije 2.2 KNJIZENJE ROBNO-MATERIJALNOG NALOGA.
3. U polju B1 upišite broj naloga (ako broj naloga
počinje brojem upišite prvo apostrof).
4. U polju G1 upišite datum kao 01.01.2005 (godinu
upisujete kao 2005 i bez tačke na kraju)
5. U poljima kolone SADRZAJ upisujete osnov knjiženja
6. U poljima kolone Sif.art. upisujete šifre artikala
koji su navedeni u računu.
7. U poljima kolone Ulaz upisujete količine ulaza
(bez apostrofa i sa decimalnom zapetom ako je potrebno)
8. U poljima kolone Cena treba upisati tačnu
jediničnu cenu artikla kako bi proizvod ulazne količine i ulazne cene
dao tačnu ulaznu vrednost koja je iskazana u računu. Tu cenu je
najbolje da obezbedite tako što u samom polju naloga u koloni Cena iskazanu
vrednost u računu dobavljača podelite (znak za deljenje je kosa crta
/) ulaznom količinom (na primer 1000/33). Takvim načinom rada
obezbedićete da na dnu naloga za knjiženje imate vrednost nabavke jednaku
onoj iskazanoj u fakturi dobavljača.
9. Poslednji red naloga nikada ne popunjavate. Kada vam
zatrebaju novi redovi u nalogu onda aktivirajte komandu <Ctrl>-D, upišite
željeni broj redova i pritisnite <ENTER>.
10. U koloni SADRŽAJ ne smete da brišete sadržaj polja. Tu
se nalaze formule. Ako treba, jdenostavno upišite novi tekst preko pogrešno
upisanog. Ako treba polje da ostane prazno upišite apostrof ili nulu.
11. Pre knjiženja možete da pritisnete <Ctrl>-V kako
bi se sa desne strane naloga ispisali nazivi upisanih šifara. Ako se neki naziv
ne pojavi to znači da nije otvorena materijalna kartica za upisanu šifru.
12. Privremeni izlazak iz naloga (a da on ostane
zapamćen) ostvaruje se pritiskom na <Ctrl>-H.
13. Povratak u zapamćeni nalog ostvaruje se iz menija
za robno materijalno knjigovodstvo tako što se levim dugmetom miša klikne
na opciju Stari nalog.
14. Nalog se knjiži komandom <Ctrl>-N. Ako nešto
nije u redu program će poslati poruku i vi treba da otklonite taj
nedostatak a zatim ponovo izdajte komandu za knjiženje
15. Na kraju će program tražiti potvrdu da se nalog
za knjiženje odštampa. Upišite Y i pritisnite <ENTER>.
16. U materijalnoj kartici će se na osnovu ulazne
količine i ulazne cene formirati nova prosečna nabavna cena
materijala.
Knjiženje u glavnoj knjizi
17. Podatke iz materijalnog naloga za knjiženje (ili samog
računa dobavljača) treba sintetički (kao ceo iznos računa)
uneti u nalog za knjiženje u finansijskom knjigovodstvu i dati komandu da se
taj nalog proknjiži i odštampa (vidi knjiženje izvoda banke).
18. Nalog za materijalno i nalog za finansijsko knjiženje
priključuju se računu dobavljača kao dokaz da je poslovna
promena proknjižena.
19. Ako je preduzeće odlučilo da evidenciju o
stanju, nabavci, trošenju i prodaji materijala vodi na računima klase 9,
onda je potrebno da se formira i nalog za knjiženje u knjigovodstvu troškova.
Ovaj nalog se formira u opciji 3.3 KNJIZENJE PO NALOGU na isti način kao i
u slučaju naloga u finansijskom knjigovodstvu. Ovaj nalog za knjiženje se
takođe priključuje uz račun dobavljača.
1.
Kalkulacija
cene koštanja gotovog proizvoda se može pripremiti na dva načina. Oba
načina podrazumevaju da se prvo pripremi (otvori) obrazac kalkulacije.
Prvi način (varijanta I) unošenja podataka u kalkulaciju podrazumeva da se
tokom knjiženja trebovanja podaci o utrošcima automatski unose u kalkulaciju.
Drugi način (varijanta II) je da se za svaki proizvod u preduzeću
prvo izrade sastavnice (kao recepti za proizvodnju svakog od proizvoda). Na
osnovu tih sastavnica se prema potrebi
(prema radnom nalogu) pripremi trebovanje sa upisanim vrstama utrošaka i
normativima trošenja po jednici gotovog proizvoda, kao i količina utrošaka
koja se automatski izračuna na osnovu upisanog obima proizvodnje. Onda se
trebovanje proknjiži u materijalnom knjigovodstvu, a tokom knjiženja trebovanja
podaci o utrošcima se automatski unose u kalkulaciju. Kasnije se u kalkulaciju
(koja je formirana na bilo koji od nabrojanih varijanti) mogu dodati i zavisni
troškovi radi dobijanja preciznije cene koštanja gotovih proizvoda.
Izrada sastavnica (recepture)
2.
Ako
kalkulaciju cene koštanja proizvoda radite po varijanti I, onda nemate potrebu
za ovim objašnjenjem.
3.
Za
svaki proizvod koji se proizvodi u preduzeću treba formirati jednu
sastavnicu.
4.
U
meniju za kalkulacije dovedite kusor na opciju 7.1: SASTAVNICA PROIZVODA SA
NORMATIVIMA i pritisnite <ENTER>.Na ekranu ćete dobiti praznu tabelu
sastavnice.
5.
Broj
redova u tabeli sastavnice se povećava za jedan pritiskom na
<Ctrl>-D.
6.
Broj
redova u sastavnici se smanjuje za jedan pritiskom na <Ctrl>-G.
7.
Iza
oznake 'Naziv proizvoda' upišite naziv proizvoda.
8.
Iza
oznake 'Sifra proizvoda' upišite neku oznaku koja počinje apostrofom, koja
nema prekida i ne koristite tačku niti kosu crtu.
9.
Prilikom
otvaranja sastavnice treba jos upisati i jedinicu mere količine.
10.
U
polju H10 ispod oznake 'Norma na' treba upisati količinu proizvoda koja
će biti etalon mera za normative utrošaka.
11.
Redom
(bez preskoka) upišite redne brojeve utrošaka, nazive utrošaka, šifre utrošaka,
jedinice mere i normativ utroška po dogovorenoj količini proizvedenih
proizvoda.
12.
NE
UPISUJTE PODATKE U POSLEDNJI RED SASTAVNICE!
13.
Za
one utroške za koje postoje otvorene materijalne kartice, dovoljno je upisati
samo šifre artikala i zatim u meniju aktivirati opciju Preuzmi. Program će
onda sam preuzeti nazive artikala, jedinicu mere i cenu artikla direktno sa
robno-materijalne kartice.
14.
Pritiskom
na <Ctrl>-L možete videti listu svih fajlova čiji nazivi
počinju slovima SA. Iz ovog pregleda izlazite pritiskom na
<ENTER>.
15.
Kada
pritisnete <Ctrl>-U u kontrolnom panelu ćete dobiti niz naziva
fajlova u kojima se nalaze otvorene sastavnice. Pomerite kursor do željenog
naziva i pritisnite <ENTER>. Tako ćete dobiti sastavnicu na
ekranu.
16.
Posle
editovanja sastavnice ovu snimite komandom <Ctrl>-S.
17.
Štampanje
sastavnice ostvarujete komandom <Ctrl>-P.
18.
Iz
sastavnice se izlazi u podmeni za sastavnice komandom <Ctrl>-Q.
Izrada trebovanja
19.
Ako
kalkulaciju cene koštanja proizvoda radite po varijanti I, onda nemate potrebu
za ovim objašnjenjem.
20.
Za
svaki radni nalog treba formirati jedno trebovanje.
21.
U
meniju za kalkulacije dovedite kusor na opciju 7.2: TREBOVANJE i pritisnite
<ENTER>. Na ekranu ćete dobiti praznu tabelu trebovanja.
22.
Ispod
oznake 'Radni nalog' upišite broj radnog naloga koji počinje apostrofom.
23.
Upišite
datum formiranja trebovanja počinjući apostrofom.
24.
Ispod
oznake "Sifra" upišite niz šifri (ili samo jednu) komponenti
(sastavnica proizvoda) čija je proizvodnja obuhvaćena radnim nalogom.
25.
Ispod
oznake "Kolicina" upisite niz odgovarajucih kolicina (ili samo
26.
jednu)
komponenti (proizvoda) cija je proizvodnja obuhvacena radnim
27.
nalogom.
28.
Pritisnite
<Ctrl>-R i program će sačiniti listu utrošenih materijala sa
njihovim količinama, koristeći pritom podatke iz odgovarajućih
sastavnica.
29.
Ako
zelite da proverite raspoložive količine utrošaka na lageru, pritisnite
<Ctrl>-B. Sa desne strane tabele trebovanja dobićete niz
raspoloživih količina po savkom utrošku koji je naveden u trebovanju.
Pazite da zbir utrošaka ne predje raspoloživu količinu artikla na lageru.
30.
Formirano
trebovanje snima se na disk aktiviranjem komande <Ctrl>-S.
31.
Kada
se nalazite u tabeli trebovanja pritiskom na <Ctrl>-L možete videti listu
svih fajlova čiji nazivi počinju slovima TR. Iz ovog pregleda
izlazite pritiskom na <ENTER>.
32.
Kada
pritisnete <Ctrl>-U u kontrolnom panelu ćete dobiti niz naziva
fajlova u kojima se nalaze snimljena trebovanja. Pomerite kursor do željenog
naziva i pritisnite <ENTER>. Tako ćete dobiti odabrano trebovanje na
ekranu. Posle editovanja trebovanja, snimite ga komandom <Ctrl>-S.
33.
Štampanje
trebovanja ostvarujete komandom <Ctrl>-P.
34.
Iz
trebovanja se izlazi u podmeni za kalkulacije komandom <Ctrl>-Q.
36.
U
meniju 7. KALKULACIJE postavite kursor na opciju 7.3 KALKULACIJA CENE KOŠTANJA
PROIZVODA i pritisnite <ENTER>.
Na ekranu ćete dobiti
tabelu kalkulacije cene koštanja proizvoda.
37.
U
polju C5 (RADNI NALOG) upišite broj radnog naloga za koji se vezuje
kalkulacija. Broj započnite apostrofom.
38.
U
polju E4 (NAZIV PROIZVODA) upišite naziv proizvoda a u polju E5 (SIFRA
PROIZVODA) upišite šifru proizvoda.
39.
U
polju G7 upišite jedinicu mere, a u polju D14 upišite datum otvaranja naloga.
40.
Pritisnite
<Ctrl>-M da se u
kontrolnom panelu prikaže meni pa
pritisnite slovo Z (ZAPAMTI) da se kalkulacija snimi pod imenom koje
počinje slovima RN iza kojih sledi broj naloga (na primer RN001.123).
Knjiženje utroška materijala u materijalnom knjigovodstvu
41.
U
Varijanti I nalog za knjiženje se formira prepisivanjem priloženog trebovanja materijala
po odredjenom radnom nalogu. U varijanti II nalog za knjiženje se automatski
formira na osnovu unapred formiranog i snimljenog trebovanja. Knjiženje se
najpre vrši u materijalnom knjigovodstvu, a zatim u knjigovodstvu troškova i
učinaka.
42.
Nalog
za knjiženje u robno-materijalnom knjigovodstvu se dobija aktiviranjem opcije
2.2 KNJIZENJE ROBNO-MATERIJALNOG NALOGA.
43.
U
polju B1 upišite broj naloga (ako broj naloga počinje brojem upišite prvo
apostrof).
44.
U
polju G1 upišite datum kao 01.01.2005
(godinu upisujete kao 2005 i bez tačke na kraju)
45.
U
polju J1 upišite broj radnog naloga (počnite apostrofom).
46.
U
varijanti I u poljima kolone SADRZAJ upisujete osnov knjiženja (na primer,
Trebovanje br 23).
47.
U
poljima kolone Sif.art. upisujete šifre artikala koji su navedeni u trebovanju.
48.
U poljima kolone Izlaz upisujete
odgovarajuće utrošene količine materijala (bez apostrofa i sa
decimalnom zapetom ako je potrebno)
49.
U
varijanti II Sadržaj, Sifra artikla i utrošena količina se automatski
preuzimaju iz prethodno snimljenog trebovanja. Pritisnite <Ctrl>-R i u komunikacionom bloku upišite oznaku trebovanja (počinjući
slovima TR) pa pritisnite <ENTER>.
50.
U
poljima kolone Cena vi ne upisujete cene već pritisnete <Ctrl>-C i program će sam pokupiti prosečne cene materijala sa
odgovarajućih materijalnih kartica. Ako ne dobijete cenu znači da tog
materijala više nema na zalihi i moraćete da rešite taj problem pre
knjiženja kako količina na zalihi ne bi otišla u minus.
51.
Poslednji
red naloga nikada ne popunjavate. Kada vam zatrebaju novi redovi u nalogu onda
aktivirajte komandu <Ctrl>-D,
upišite željeni broj redova i
pritisnite <ENTER>.
52.
U
koloni SADRŽAJ ne smete da brišete sadržaj polja. Tu se nalaze formule. Ako
treba, jdenostavno upišite novi tekst preko pogrešno upisanog. Ako treba polje
da ostane prazno upišite apostrof ili nulu.
53.
Pre
knjiženja možete da pritisnete <Ctrl>-V
kako bi se sa desne strane naloga ispisali nazivi upisanih konta. Ako se neki
naziv ne pojavi to znači da nije otvorena materijalna kartica za upisanu
šifru.
54.
Privremeni
izlazak iz naloga (a da on ostane zapamćen) ostvaruje se pritiskom na
<Ctrl>-H.
55.
Povratak
u zapamćeni nalog
ostvaruje se iz menija za robno materijalno knjigovodstvo tako što levim
dugmetom miša kliknete na opciju Stari nalog.
56.
Nalog
se knjiži komandom <Ctrl>-N. Ako nešto nije u redu program će
poslati poruku i vi treba da otklonite taj nedostatak a zatim ponovo izdajte
komandu za knjiženje
57.
Na
kraju će program tražiti potvrdu da se nalog za knjiženje odštampa.
Upišite Y i pritisnite <ENTER>.
58.
Posle
knjiženja predjite u meni 7.
KALKULACIJE, postavite kursor na opciju 7.3 KALKULACIJA CENE KOŠTANJA PROIZVODA
i pritisnite <ENTER>. Na
ekranu ćete dobiti
tabelu kalkulacije cene koštanja proizvoda.
59.
Pritisnite
<Ctrl>-U da se u
kontrolnom panelu pojavi niz naziva
koji počinje slovima RN iza kojih sledi oznaka »recepta« (na primer
RN001.123).
60.
Strelicama
sa tastature osvetlite željeni naziv i pritisnite <ENTER>. Na ekranu ćete dobiti tabelu željene kalkulacije.
61.
U
polju E7 (OBIM PROIZVODNJE) upišite proizvedenu količinu proizvoda i
automatski ćete dobiti jediničnu cenu koštanja gotovog proizvoda. Ako
treba, dodajte nove redove u kalkulaciji komandom <Ctrl>-D i u njih upišite još neke
nezavisne troškove.
62.
Tako
formiranu kalkulaciju možete snimiti tako što pritisnite <Ctrl>-M da se u kontrolnom panelu prikaže meni, pa pritisnite slovo Z (ZAPAMTI) da se
kalkulacija snimi pod istim imenom.
63.
Kalkulaciju
odštampajte tako što pritisnite <Ctrl>-M
da se u kontrolnom panelu prikaže
meni, pa pritisnite slovo O (ODSTAMPAJ). Iz kalkulacije se izlazi komandom <Ctrl>-Q.
Knjiženje utroška materijala u knjigovodstvu troškova
i učinaka
64. Utrošak materijala i zavisnih troškova treba
proknjižiti i u knjigovodstvu troškova i učinaka (klasa 9). Zato je
potrebno da se formira i nalog za knjiženje u knjigovodstvu troškova. Ovaj
nalog se formira u opciji 3.3 KNJIZENJE PO NALOGU na isti način kao i u
slučaju naloga u finansijskom knjigovodstvu. Ovaj nalog za knjiženje se
takođe priključuje uz radni nalog (trebovanje).
Knjiženje ulaza gotovih proizvoda u skladište
65. Ulaz gotovih proizvoda u skladište knjiži se najpre u
materijalnom knjigovodstvu, a zatim i u knjigovodstvu troškova i učinaka.
Postupak knjiženja je sličan kao i kod knjiženja ulaza materijala.
Knjigovodstveni dokument za ulaz gotovih proizvoda i njihovu jediničnu
cenu (odnosno vrednost) je kalkulacija cene koštanja proizvoda.
1. Kod postojanja više faza prerade predmeta rada do
finalnog proizvoda, treba definisati medjuproizvode i šifrirati ih na
odgovarajući način. Zatim treba pristupiti knjiženju kao u
objašnjenom postupku za proizvodnju gotovog proizvoda. To znači da treba
da koristite kalkulacije cene koštanja proizvoda u svakoj fazi proizvodnje bilo
po varijanti I ili varijanti II, pa čak i kombinovano.
2. U svakoj fazi proizvodnje postoje artikli koji se
troše i rezultujući artikal (artikli). Artikli koji se troše izlaze sa
zalihe po prosečnoj ceni, a rezultujući artikal ulazi u zalihu po
kalkulacijom izračunatoj ceni. Rezultujući artikal se obično
troši u narednoj fazi proizvodnje po prosečnoj ceni.
3. Za svaku kalkulaciju cene koštanja rezultujućeg
artikla vezuje se materijalni nalog utroška inputa po odgovarajućem
trebovanju odnosno radnom nalogu i materijalni nalog ulaza rezultujućeg
artikla u zalihu po izračunatoj ceni. U jednom materijalnom nalogu se ne
smeju istovremeno knjižiti i ulazi i izlazi.
4. Za jednu seriju gotovih proizvoda u knjigovodstvu
troškova i učinaka formira se jedan nalog za knjiženje u kome se
odgovarajućim sintetičkim stavovima proprati utrošak materijala sa
zalihe i ulaz krajnjih gotovih proizvoda na zalihu.
1. Proces od izdavanja računa do skidanja materijala
sa zalihe, odnosno knjiženja ovih poslovnih promena u knjigovodstvu troškova i
učinaka, u programu »BOZIC« nije obavezno automatski povezan tako da je
moguće svaku od faza procesa posebno obuhvatiti. To znači da se može
ali i ne mora račun pisati u programu »BOZIC«. Na osnovu izdatog
računa, prvo se knjiži izlaz gotovih proizvoda sa zalihe u materijalnom
knjigovodstvu, a zatim i u knjigovodstvu troškova i učinaka.
Knjiženje izlaza gotovih proizvoda u materijalnom
knjigovodstvu
2. Nalog za knjiženje u robno-materijalnom knjigovodstvu
se dobija aktiviranjem opcije 2.2 KNJIZENJE ROBNO-MATERIJALNOG NALOGA.
3. U polju B1 upišite broj naloga (ako broj naloga
počinje brojem upišite prvo apostrof).
4. U polju G1 upišite datum kao 01.01.2005 (godinu upisujete
kao 2005 i bez tačke na kraju)
5. U poljima kolone SADRZAJ upisujete osnov knjiženja (na
primer, Faktura br 23).
6. U poljima kolone Sif.art. upisujete šifre artikala
koje su navedene u računu a u koloni Izlaz prodate količine. Ako ste
zaveli račun onda možete da pritisnete <Ctrl>-F, zatim u kontrolnom
panelu upišite F i broj računa (na primer F10101) i pritisnite
<ENTER>. To će proizvesti da se u nalogu za knjiženje upišu šifre
proizvoda i prodate količine. Ako podatke preuzimate iz otpremnice (medjuskladišnice)
onda možete da pritisnete <Ctrl>-K, zatim u kontrolnom panelu upišite O i
broj računa (na primer O101-01) i pritisnite <ENTER>. To će
proizvesti da se u nalogu za knjiženje upišu šifre proizvoda i iznete
količine.
7. U poljima kolone Cena vi ne upisujete cene već
pritisnete <Ctrl>-C i program će sam pokupiti prosečne cene
gotovih proizvoda sa odgovarajućih materijalnih kartica. Ako ne dobijete
cenu znači da tog gotovog proizvoda više nema na zalihi i moraćete da
rešite taj problem pre knjiženja kako količina na zalihi ne bi otišla u
minus.
8. Poslednji red naloga nikada ne popunjavate. Kada vam
zatrebaju novi redovi u nalogu onda aktivirajte komandu <Ctrl>-D, upišite
željeni broj redova i pritisnite <ENTER>.
9. U koloni SADRŽAJ ne smete da brišete sadržaj polja. Tu
se nalaze formule. Ako treba, jdenostavno upišite novi tekst preko pogrešno
upisanog. Ako treba polje da ostane prazno upišite apostrof ili nulu.
10. Pre knjiženja možete da pritisnete <Ctrl>-V kako
bi se sa desne strane naloga ispisali nazivi upisanih šifri. Ako se neki naziv
ne pojavi to znači da nije otvorena materijalna kartica za upisanu šifru.
11. Ako želite da proverite stanje artikala na zalihi,
pritisnite <Ctrl>-S i sa desne strane naloga ćete dobiti raspoložive
količine. Nije u redu da knjižite izlaz koji će proizvesti minus na
zalihi.
12. Privremeni izlazak iz naloga (a da on ostane
zapamćen) ostvaruje se pritiskom na <Ctrl>-H.
13. Povratak u zapamćeni nalog ostvaruje se iz menija
za robno materijalno knjigovodstvo tako što levim duhgmetom miša kliknete na
opciju Satri nalog.
14. Nalog se knjiži komandom <Ctrl>-N. Ako nešto
nije u redu program će poslati poruku i vi treba da otklonite taj
nedostatak a zatim ponovo izdajte komandu za knjiženje.
15. Na kraju će program tražiti potvrdu da se nalog
za knjiženje odštampa. Upišite Y i pritisnite <ENTER>.
Knjiženje u knjigovodstvu troškova i finansijskom
knjigovodstvu
16. Izlaz gotovih proizvoda sa zalihe, ostvaren prihod i
eventualne poreske obaveze treba proknjižiti i u knjigovodstvu troškova i
učinaka (klasa 9) kao i u finansijskom knjigovodstvu. Zato je potrebno da
se formira prvo nalog za knjiženje u knjigovodstvu troškova. Ovaj nalog se
formira u opciji 3.3 KNJIZENJE PO NALOGU na isti način kao i u
slučaju naloga u finansijskom knjigovodstvu (vidi tačku 16). Potom se
formira nalog i za knjiženje u finansijskom knjigovodstvu. Ovaj nalog se
formira u opciji 1.3 KNJIZENJE PO NALOGU na već opisani način. Oba
ova naloga za knjiženje se priključuje uz izdati račun.
Knjiženje u robnom knjigovodstvu preko kalkulacije nabavne cene robe
1.
U opciji 7. KALKULACIJE odaberite opciju 7.5 KALKULACIJA
NABAVNE CENE ROBE
2. Pritisnite <Ctrl>-J da se
pojavi deo ukupne kalkulacije nabavne cene.
3. U polju EC15 upišite broj
kalkulacije počinjući apostrofom.
4.
U polju EE15 upišite datum, počinjući
apostrofom i bey tačke na kraju datuma.
5. U polju EC17 upišite naziv
isporučioca robe.
6. U polju EK17 upišite oznaku
dostavnice.
7. U žutim poljima 26. reda upišite
zavisne troškove ako postoje. Ako su naslovi zavisnih troškova neadekvatni,
oslobodite zaštite polja sa naslovima i upišite naslove koje vi smatrate
adekvatnim.
8.
Pritisnite <Ctrl>-I da se pojavi tabela
pojedinačne kalkulacije nabavne cene.
9.
Za svaki dostavljeni artikal upišite redni broj (kolona
CB, šifru artikla (kolona CD - prethodno mora da je otvorena robna kartica),
naziv artikla (kolona CH), jedinicu mere (kolona CJ), količinu koja ulazi
(kolona CL) i jediničnu nabavnu cenu po fakturi dobavljača (kolona
CM), kao i procenat zavisnih troškova nabavke koji pripada konkretnom artiklu
(kolona CP). Zbir procenata zavisnih troškova u koloni CP mora da jednak 100%.
10.
Ako je roba nabavljena u inostranstvu upišite u polju
CO17 vrednost EUR-a na dan nabavke robe, a u koloni CO jedinične nabavne
cene po fakturi dobavljača u EUR-ima. Onda će se u koloni CM (na
osnovu ranije upisanih formula, a koje vi verovatno niste pokvarili) automatski
dobiti preračun EUR-a u dinare.
11. Odštampajte kalkulaciju sa
<Ctrl>-Z;
12. Zavedite ulaz u evidenciju ulaznih računa sa
<Ctrl>-B
13.
Prebacite podatke iz kalkulacije u nalog za
robno-materijalno knjiženje sa <Ctrl>-K.
14. Ako je sve u redu sa nalogom za
knjiženje pritisnite <Ctrl>-N da se nalog proknjiži i Y (Yes) da se nalog
odštampa.
15. Pređite u finansijsko
knjigovodstvo i proknjižite ulaz robe u magacin na osnovu podataka iz
odštampane kalkulacije. Ako ste u finansijskom knjigovodstvu formirali matricu
knjiženja ulaza robe u magacin, možete je iskoristiti za automatsko podizanje
podataka iz upravo proknjižene kalkulacije.
Knjiženje u robnom knjigovodstvu direktno nalogom za
knjižnje
1. Knjiženje ulaza robe se najpre vrši analitički
(po svakom artiklu) u opciji 2. ROBNO-MATERIJALNO KNJIGOVODSTVO.
2. Nalog za knjiženje u robno-materijalnom knjigovodstvu
se dobija aktiviranjem opcije 2.2 KNJIZENJE ROBNO-MATERIJALNOG NALOGA.
3. U polju B1 upišite broj naloga (ako broj naloga
počinje brojem upišite prvo apostrof).
4. U polju G1 upišite datum kao 01.01.2005 (godinu upisujete
kao 2005 i bez tačke na kraju)
5. U poljima kolone SADRZAJ upisujete osnov knjiženja
6. U poljima kolone Sif.art. upisujete šifre artikala
koji su navedeni u računu.
7. U poljima kolone Ulaz upisujete količine ulaza
(bez apostrofa i sa decimalnom zapetom ako je potrebno)
8. U poljima kolone Cena treba upisati tačnu
jediničnu cenu artikla kako bi proizvod ulazne količine i ulazne cene
dao tačnu ulaznu vrednost koja je iskazana u računu. Tu cenu je
najbolje da obezbedite tako što u samom polju naloga u koloni Cena iskazanu
vrednost u računu dobavljača podelite (znak za deljenje je kosa crta
/) ulaznom količinom (na primer 1000/33). Takvim načinom rada
obezbedićete da na dnu naloga za knjiženje imate vrednost nabavke jednaku
onoj iskazanoj u fakturi dobavljača.
9. Poslednji red naloga nikada ne popunjavate. Kada vam
zatrebaju novi redovi u nalogu onda aktivirajte komandu <Ctrl>-D, upišite
željeni broj redova i pritisnite <ENTER>.
10. U koloni SADRŽAJ ne smete da brišete sadržaj polja. Tu
se nalaze formule. Ako treba, jdenostavno upišite novi tekst preko pogrešno
upisanog. Ako treba polje da ostane prazno upišite apostrof ili nulu.
11. Pre knjiženja možete da pritisnete <Ctrl>-V kako
bi se sa desne strane naloga ispisali nazivi upisanih šifara. Ako se neki naziv
ne pojavi to znači da nije otvorena materijalna kartica za upisanu šifru.
12. Privremeni izlazak iz naloga (a da on ostane
zapamćen) ostvaruje se pritiskom na <Ctrl>-H.
13. Povratak u zapamćeni nalog ostvaruje se iz menija
za robno materijalno knjigovodstvo tako što levim dugmetom miša kliknete na
opciju Stari nalog.
14. Nalog se knjiži komandom <Ctrl>-N. Ako nešto
nije u redu program će poslati poruku i vi treba da otklonite taj
nedostatak a zatim ponovo izdajte komandu za knjiženje
15. Na kraju će program tražiti potvrdu da se nalog
za knjiženje odštampa. Upišite Y i pritisnite <ENTER>.
16. U robnoj kartici đe se na osnovu ulazne
količine i cene formirati nova prosečna nabavna cena artikla.
Knjiženje u glavnoj knjizi
17. Podatke iz materijalnog naloga za knjiženje (ili samog
računa dobavljača) treba sintetički (kao ceo iznos računa)
uneti u nalog za knjiženje u finansijskom knjigovodstvu i dati komandu da se
taj nalog proknjiži i odštampa (vidi knjiženje izvoda banke).
18. Nalog za materijalno i nalog za finansijsko knjiženje
priključuju se računu dobavljača kao dokaz da je poslovna
promena proknjižena.
Knjiženje u robnom knjigovodstvu
1. Kniženje ulaza robe, koja se drži na zalihi po
prodajnim cenama, počinje aktiviranjem kalkulacije prodajne cene. To
znači da se u meniju 7. KALKULACIJE aktivira opcija 7.4 KALKULACIJA
PRODAJNE CENE ROBE i na ekranu se pojavi tražena kalkulacija.
2. U poljima CJ16, CJ18 i CK20 upišite opšte podatke o
preduzeću i maloprodajnom objektu. U polju CK22 upišite neki broj
kalkulacije počinjući apostrofom.
3. U polju CJ23 (Roba primljena od) upišite naziv
dobavljača, u polju CM23 upišite PIB dobavljača, a upolju CP23 (po dokumentu) upišite oznaku dokumenta
koji prati nabavku robe. U polju CQ23 upišite datum prijema robe. Datum upišite
u formatu dd.mm.yyyy bez tačke na kraju (na primer 12.01.2005)
4. U koloni Red.br. upisujete redne brojeve artikala bez
apostrofa.
5. U koloni ispred rednih brojeva upisujte oznake stopa
poreza na dodatu vrednost. Ako upišete slovo "a" u redu će biti
obračunat PDV od 18%. Ako upišete slovo "b" u redu će biti
obračunat PDV od 8%. Ako ništa ne upišete (ostane samo apostrof) onda PDV
neće biti obračunat u tom redu. Kada upišete oznaku PDV-a u odgovarajućoj
koloni na početku tabele pojaviće se broj 1 koji ukazuje na stopu PDV
koja će se koristiti u redu tabele. Ako potpuno obrišete sadržaj polja za
oznaku stope PDV u početnim
kolonama tabele će se pojaviti jedinice. Zato u polju za oznaku PDV mora
stajati makar apostrof.
6. U koloni Sifra artikla upisujete šifre artikala (ako
ih ne upišete nećete moći da izvršite knjiženje ulaza robe na
materijalnim karticama, ali će obračun u tabeli biti korektan).
7. U koloni Bar kod možete upisati bar kod artikla.
8. U koloni Naziv robe treba da se upiše nazv robe a u
koloni Jed.mer. treba da se upiše odgovarajuća jedinica mere. Medjutim,
ako ste prethodno otvorili materijalne kartice za robu koju unosite na zalihu,
dovoljno je da pritisnete <Ctrl>-R i u ovim kolonama će se pojaviti
odgovarajući podaci sa odgovarajućih materijalnih kartica.
(Upisivanje naziva i jedinice mere robe može se ostvariti i na druge
načine, o čemu treba da pročitate u knjizi »ROGRAM ZA
KNJIGOVODSTVO MALOG BIZNISA BOZIC MILLENNIUM«.
9. U koloni Kolicina upisujete nabavljene količine a
u koloni Cena dobavljača upisujete jedinične cene nabavljene robe
(ako je program, posle komande <Ctrl>-R preuzeo cene sa robnih kartica,
jednostavno ih zamenite pravim nabavnim cenama). Upisana nabavna cena mora biti
tačna da bi se na dnu kolone Nabavna vrednost poklapala sa iznosom kojim
vas duži dobavljač.
10. Ako je roba iz inostranstva onda u koloni Cena u EUR
upišite cenu u EUR-ima a formule u koloni "Jedinična nabavna
cena" će automatski cenu u EUR-ima prevesti u cenu u dinarima. Za to
je potrebno da u polju CN25 bude upisana vrednost EUR-a na dan nabavke.
NAPOMENA: možete EUR da zamenite nekom drugom valutom.
11. Ukupan iznos carine upišite u polju CR25, a ukupan
iznos zavisnih troškova upišite u polju CS25. Formule u odgovarajućim
poljima će automatski raspodeliti ove troškove po artiklima iskazanim u
kalkulaciji.
12. U koloni Prodajna cena sa porezom upišite planiranu
jediničnu prodajnu cenu vaše robe.
13. Sastavljenu kalkulaciju odštampajte komandom
<Ctrl>-Z.
14. Podatke iz kalkulacije zavedite u evidenciju ulaznih
faktura komandom <Ctrl>-B.
15. Da bi formirali nalog za knjiženje ulaza robe
pritisnite <Ctrl>-K i u kontrolnom panelu upišite:
a) M (Maloprodaja) pa pritisnite <ENTER> ukoliko
roba ulazi u prodajni objekat sa prodajnom cenom koja u sebi sadrži i PDV,
b) V (Velikoprodaja) pa prisnite <ENTER> ukoliko
roba ulazi u prodajni objekat sa prodajnom cenom bez PDV
c) P (Prenos) ukoliko roba izlazi iz magacina, gde se
vodi po prosečnoj nabavnoj ceni i ulazi u prodajni objekat, gde se vodi po
prodajnoj ceni sa uračunatim PDV.
Na
ekranu ćete dobiti formiran nalog za knjiženje u robnom knjigovodstvu.
16. Ako ste zadovoljni sa vrednostima u nalogu za
knjiženje pritisnite <Ctrl>-N da se nalog proknjiži pa u kontrolnom
panelu upišite Y i pritisnite <ENTER> da se nalog odštampa.
17. U robnoj kartici će se na osnovu ulazne
količine i cene formirati nova prosečna prodajna cena artikla.
18. Ako knjižite izlaz iz magacina i ulaz u prodajni
objekat (prenos) program će zahtevati da upišete oznaku šifre koja
označava magacin kao i oznaku šifre koja označava prodajni objekat
kako bi se automatski, nakon knjiženja prvog naloga (za izlaz robe oz magacina)
formirao drugi nalog (za ulaz robe u prodajni objekat).
Knjiženje u glavnoj knjizi
17. Podatke iz kalkulacije treba sintetički (kao ceo
iznos računa) uneti u nalog za knjiženje u finansijskom knjigovodstvu i
dati komandu da se taj nalog proknjiži i odštampa (vidi knjiženje izvoda
banke).
18. Kalkulaciju, nalog za materijalno i nalog za
finansijsko knjiženje priključuju se računu dobavljača kao dokaz
da je poslovna promena proknjižena.
Nivelacija cene zaliha robe na robnim karticama
1. Otvorite meni 2. ROBNO MATERIJALNO KNJIGOVODSTVO i
aktivirajte opciju 2.7 OBRACUN PROMENA CENA ZALIHA.
2. U polju F12 (Naziv organizacione jedinice) upišite
naziv preduzeća, u polju D15 (Na dan) upišite datum (počnite
apostrofom i iza godine ne stavljajte tačku), a u polju J15 (Nalog)
upišite oznaku naloga.
3. U koloni Sifra artikla upišite šifre artikala za koje
ćete izvršiti nivelaciju prodajne cene. Nije dopustivo da u jednoj
tabeli bude pozvana jedna ista šifra dva ili više puta. Posledice takvog
načina rada mogu da budu veoma neprijatne što se tiče
rezultujuće prosečne prodajne cene po kojoj se vodi roba na kartici.
4. Kada upišete šifre pritisnite <Ctrl>-R i tabela
će se popuniti potrebnim podacima sadržanim na robnim karticama
odgovarajućih artikala.
5. U koloni Koefici.prom.cen, upišite koeficijent promene
cene ili u koloni Nova cena upišite cene po kojima ste prodali artikle (ili
jedno ili drugo).
6. Odstampajte tabelu pritiskom na <Ctrl>-Z i
naredite da se stavovi proknjiže na robnim karticama pritiskom na
<Ctrl>-N. Na dnu tabele ćete imati podatak o staroj vrednosti
zalihe, novoj vrednosti zalihe i razlici ovih dveju vrednosti, što ćete
iskoristiti kod formiranja naloga za knjiženje prodaje u finansijskom
knjigovodstvu
7. Iz tabele izlazite pritiskom na <Ctrl>-Q.
Knjiženje nivelacije u finansijskom knjigovodstvu
8. Izvršenu nivelaciju cena zaliha odredjenih artikala
treba proknjižiti u finansijskom knjigovodstvu. Zato je potrebno da se formira
nalog i za knjiženje u finansijskom knjigovodstvu. Ovaj nalog se formira u
opciji 1.3 KNJIZENJE PO NALOGU na već opisani način. Nalog u
finansijskom knjigovodstvu priključuju se uz tabelu nivelacije.
1. Proces od izdavanja računa do skidanja robe sa
zalihe, odnosno knjiženja ovih poslovnih promena u glavnoj knjizi, u programu
»BOZIC« nije obavezno automatski povezan tako da je moguće svaku od faza
procesa posebno obuhvatiti. To znači da se može, ali i ne mora, račun
pisati u samom programu »BOZIC«. U opštem slučaju, prvo se sastavlja račun
kupcu, zatim se knjiži izlaz robe sa zalihe u robnom knjigovodstvu, i na kraju
se u finansijskom knjigovodstvu kjiži prodaja robe.
Nivelacija cene zaliha robe na robnim karticama
2. Prodavac se obično ne drži planske prodajne cene
po kojoj se vode zalihe robe na robnim karticama. Nekima prodaje skuplje,
nekima prodaje jeftinije. Zato je data sloboda da se u računu prodajne
cene mogu korigovati odnosno ručno upisivati.
3. Medjutim, pre knjiženja izlaza robe možda treba za
zalihu svake robe koja se prodaje doterati (prosečnu) prodajnu cenu po
kojoj se vodi zaliha, tako da bude jednaka stvarnoj prodajnoj ceni. To se radi
korišćenjem naloga za nivelaciju cena zaliha.
Knjiženje izlaza robe u robnom knjigovodstvu direktno
nalogom za knjiženje
4. Udjite u nalog za robno-materijalno knjiženje i tu
formirajte potrebne stavove za knjiženje. Taj postupak je opisan kod prodaje
gotovih proizvoda.
5. Kao olakšanje za unos podataka iz fakture (ako je
faktura zavedena) možete da pritisnete <Ctrl>-F, da u kontrolnom panelu
upišete F i iza toga broj fakture pa pritisnete <ENTER>. U nalogu za
knjiženje dobićete datum, sadržaj, šifre artikala i prodate količine.
6. Kao olakšanje za unos podataka iz dnevnog pazara
pritisnite <Ctrl>-B i upišite oznaku dnevnog pazara kao i broj redova u
njemu. U nalogu za knjiženje dobićete datum, sadržaj, šifre artikala i
prodate količine.
7. Sada treba još da pritisnete <Ctrl>-C kako bi se
sa robnih kartica preuzele prodajne cene po kojima se ovi vode na zalihama.
Dalji rad sa nalogom za knjiženje je opisan ranije kod prodaje gotovih
proizvoda.
Knjiženje u finansijskom knjigovodstvu
8. Izvršenu nivelaciju cene zaliha, izlaz robe sa zalihe,
ostvaren prihod i poreske obaveze treba proknjižiti u finansijskom
knjigovodstvu. Zato je potrebno da se formira nalog i za knjiženje u
finansijskom knjigovodstvu. Ovaj nalog se formira u opciji 1.3 KNJIZENJE PO
NALOGU na već opisani način. Obrazac nivelacije, kalkulacija
velikoprodajne cene, nalog za knjiženje u robnom knjigovodstvu i nalog za
knjiženje u finansijskom knjigovodstvu priključuju se uz izdati
račun.
1. U meniju 9. PISANJE RACUNA I NALOGA postoje dve opcije
za pisanje otpremnice i računa. Opcija 9.3 FAKTURA daje otpremnicu i
račun na jednom listu A4 formata. Opcija 9.2 OTPREMNICA I RAČUN daje
posebno otpremnicu (ako je potrebno i na više listova A4 formata) i posebno
račun na jednom listu A4 formata. Ova druga opcija sažima podatke iz
otpremnice po nekom ključu (koji se uredi u dogovoru sa korisnikom programa)
i tako sažete podatke plasira u računu.
Izdavanje računa u
opciji 9.3
2. U meniju 9. PISANJE RACUNA I NALOGA postavite kursor
na opciju 9.3 FAKTURA i pritisnite <ENTER>. Tako ćete na ekranu
dobiti tabelu računa.
3. Upišite podatke o adresantu kome prodajete proizvode,
a u polju F20 upišite broj računa počinjući apostrofom. U broju
računa nemojte da koristite kosu crtu niti tačku.
4. U polju N21 upišite pravilno datum izdavanja
računa.
5. U koloni Sifra upisite redom šifre gotovih proizvoda,
a ukoliko su za te gotove proizvode otvorene materijalne kartice onda
pritisnite <Ctrl>-R i u tabeli ćete automatski dobiti nazive
artikala, jedinice mere i prosečne cene po kojima se gotovi proizvodi vode
na karticama. Ako zalihu robe vodite po prodajnim cenama bez PDV u računu
ćete dobiti odgovarajuće prodajne cene artikala . Drugi način
popunjavanja računa je da koristite cenovnik, o čemu pročitajte
u knjizi »PROGRAM ZA KNJIGOVODSTVO MALOG BIZBISA BOZIC MILLENIUM«.
6. U koloni Kolicina upišite prodatu količinu i
tabela će sama izračunati prodajnu vrednost.
7. U polju F49 upišite datum valute kao datum
počinjući apostrofom.
8. U polju L49 upišite procenat rabata, a u polju L50
upišite procenat poreske stope (18%).
9. U polju F56 automatski će se upisati slovima
iznos koji kupac treba da uplati.
10. Račun se štampa pritiskom na <Ctrl>-P.
Račun se zavodi pritiskom na <Ctrl>-Z. Prilikom zavodjenja
računa u direktorijumu C:\KNJIGE\BOZIC formira se fajl čiji naziv
počinje slovima F iza kojih sledi upisani broj računa (na primer
F001-03.123). Iz računa se izlazi pritiskom na <Ctrl>-Q.
1. Evidencije ulaznih i izlaznih faktura automatski se
popunjavaju prilikom zavodjenja kalkulacija nabavne i prodajne cene robe
odnosno zavodjenja računa. One se nalaze u fajlovima čiji nazivi
počinju slovima EV i smeštene su u folderu C:\KNJIGE\BOZIC.
2. Do evidencija ulaznih i izlaznih faktura dolazi se iz
menija 5. OBRAČUN POREZA.
3. Evidencije se mogu i ručno popunjavati, kao i
štampati deo zapisa sa medjuzbirovima.
4. Za vodjenje evidencije o PDV postoji radna knjiga
TPDV.123 sa 13 odgovarajućih tabela koje se ručno popunjavaju prema
uputstvima opisanim u knjizi »PROGRAM
ZA KNJIGOVODSTVO MALOG BIZNISA BOZIC MILLENNIUM«.